En el marc del desplegament de les primeres reformes impulsades pel Comitè per a l'Avaluació, Innovació, Reforma Operativa i Sostenibilitat del Sistema de Salut (CAIROS), creat el setembre de 2024, la Regió Sanitària de Girona posa l'accent en tres grans projectes d'atenció integrada, que transformaran el model de salut de les Àrees Integrades de Salut (AIS) de Girona Interior, Alt Empordà i la Baixa Tordera. L'àrea de l'Alt Empordà se centra de forma prioritària en la millora del contínuum assistencial entre els CAP i l'Hospital de Figueres i l'Hospital d'Atenció Intermèdia Bernat Jaume. Per aquest motiu, s'han dissenyat plans d'acció que busquen eliminar la fragmentació entre nivells assistencials i oferir una resposta integral a les necessitats de la ciutadania.
L'objectiu d'aquest model és adaptar el sistema de salut de Catalunya als nous reptes derivats de l'envelliment de la població, l'augment de la cronicitat, la complexitat social, la manca de professionals i la irrupció de les tecnologies digitals. En aquest sentit, les AIS representen un canvi de paradigma en l'organització del sistema sanitari. Es tracta d'un model que aposta per una responsabilitat compartida sobre la salut d'una població determinada, afavorint la cooperació entre dispositius, la continuïtat assistencial i l'orientació cap als resultats en salut.
Alt Empordà: gestió de la cronicitat i recerca en l'envelliment
L'estratègia CAIROS a l'Alt Empordà dona resposta al repte demogràfic d'una comarca amb una dispersió geogràfica elevada (68 municipis) i un envelliment creixent. Amb aquesta estratègia, l'AIS Alt Empordà referma el seu compromís amb un sistema de salut que no només cura, sinó que també acompanya i integra les necessitats socials i sanitàries de tota la població.
L'eix central de la proposta és el programa de continuïtat assistencial, que aposta per una gestió integral dels pacients més fràgils a través de la "Ruta de la Complexitat 2.0", que garanteix que els pacients crònics complexos rebin un seguiment coordinat entre l'Hospital de Figueres, l'Hospital d'Atenció Intermèdia Bernat Jaume i les vuit àrees bàsiques de salut del territori. Així mateix, s'impulsarà l'hospitalització a domicili per a l'atenció intermèdia per oferir una alternativa a l'ingrés convencional, reduint l'estada als centres i millorant el benestar del pacient en el seu entorn.
L'AIS Alt Empordà proposa potenciar el repositori d'informació Indikasalut.cat per realitzar un seguiment exhaustiu de la realitat sociodemogràfica i la vulnerabilitat social de la comarca. Això inclou l'ús de mapes interactius per seccions censals per orientar millor els Plans de Salut municipals.
A través de la Càtedra d'Envelliment i Salut, creada aquest 2026 fruit de la col·laboració entre la Fundació Salut Empordà i la Universitat de Girona, es vol convertir l'Alt Empordà en un "laboratori viu" de solucions per a la gent gran, promovent un envelliment actiu i digne que respongui a la realitat multicultural i social de la comarca. Cal tenir present que en aquest territori es preveu que la població de més de 65 anys creixerà un 52% fins al 2042.





